Cubase !

Alt om musikk / produsering / uteliv

Moderators: M!ke, mare

Post Reply
User avatar
M!ke
Bf DJ & Producer
Posts: 1218
Joined: 20 Jan 2005 19:55
Location: T-heim

Post by M!ke » 24 May 2006 15:02

Altid hatt lyst på Macintosh jeg og men, blir ikke noe bedre musikk av den grunn...

Tror det er noe annet som skal til :wink:

User avatar
Mortygonz
Bf DJ
Posts: 703
Joined: 21 Mar 2005 16:51
Location: TrHm-Oslo
Contact:

Post by Mortygonz » 24 May 2006 15:45

skills for eksempel

solaris
Bf DJ & Producer
Posts: 1225
Joined: 07 Feb 2005 15:05
Location: London
Contact:

Post by solaris » 24 May 2006 15:59

Mac er jo bedre... alt det tullet med pc! huff

Det blir nok en mac paa deg mike, og naar du har det, blir musikken din mye raaere!!

Tru mei

solaris
Bf DJ & Producer
Posts: 1225
Joined: 07 Feb 2005 15:05
Location: London
Contact:

Post by solaris » 24 May 2006 15:59

M!ke wrote:Altid hatt lyst på Macintosh jeg og men, blir ikke noe bedre musikk av den grunn...

Tror det er noe annet som skal til :wink:


mer knips :wink:

KenWee
Bf DJ & Producer
Posts: 407
Joined: 05 Apr 2005 00:46
Location: Hjem

Post by KenWee » 24 May 2006 22:11

Haha :) Det trur jeg også.

Men får se an det med Mac solaris.
sissh

User avatar
Chiad
Posts: 52
Joined: 30 Dec 2005 20:39
Contact:

Post by Chiad » 25 May 2006 17:50

ikke for å spre dårlige vibber om mac, men grundige tester med blandt annet protools og photoshop testet på en mac og en pc viste at de kom like godt ut. må tilføye at dette var nye pcer med like raske prosessorer og en REN installasjon uten noe tilføyd.
Testene viste at en mac og windows greide operasjonene like raskt og med like bra resultat. Grunnen til at mac kan komme seirende ut er at det ikke finnes så mye shit og ugg av freeware,dårlige programmer og virus og ad-ware til mac som det gjør til pc.. strukturen i windows er også et drawback når man har brukt windows en stund. mye som hoper seg opp og sinker windows.

Så for en normal bruker som akkurat skal til å starte opp med det å produsere musikk, så er en normal windows-basert PC et fint system å starte med. Begynner man å tjene litt penger på det å produsere eller bare finner ut at dette er noe man vil (og eventuelt bli signa) så kan en MAC være et godt valg.

feel free to debate me;)

User avatar
Chiad
Posts: 52
Joined: 30 Dec 2005 20:39
Contact:

Post by Chiad » 25 May 2006 17:52

og btw.. jeg er langt fra noen ekspert. så alt sagt i forrige post er kun hva jeg har lest og erfart selv:):):)
har tross alt jobbet i et studio i nesten 1 1/2 år:)

solaris
Bf DJ & Producer
Posts: 1225
Joined: 07 Feb 2005 15:05
Location: London
Contact:

Post by solaris » 25 May 2006 19:27

Mye av grunnen til at mac gjoer en bedre jobb er dual prosessoren.. Etter det jeg har forstaatt, konsentrerer mac'en mye mer prosessorkraft til aa utfoere den oppgave som den er satt til, mens den nermest fryser det andre.. Rui da Silva fortalte meg at mac'en er mer stabil naar det kommer til store opperasjoner, noe som er hverdagskost for en proff producer.. Det er et lite faktum, hvor bedre utstyr du har, desto bedre hoeres produksjonene dine ut.. Om du ikke har planer om noe spesiellt, saa kan det bare vaere hippsann pippsann om hva du velger aa bruke..

personlig saa satser jeg paa aa leve av musikken min, eller produsere laater som gir meg spillejobber i hytt og gevaer..

Det er en relativt fri handelsverden vi lever i saa kjoep hva du vil! 8)

Mare er nok sterkt uenig med meg paa enkelte punkter her!! :wink:

solli

DjFrank-e
Bf DJ
Posts: 1028
Joined: 29 Jan 2005 03:04
Location: Oslo

Post by DjFrank-e » 25 May 2006 20:08

Når det gjelder dual prosessor så er ikke det noe eget mac fenomen... det finnes også i pc-verdenen.

En ny-formatert tipp topp & fresh pc som kun blir brukt til musikkproduksjon er minst like rask og stabil som en mac. En mac gjør ikke produksjonene dine bedre
Her burde det stått noe kult.

Thera
Posts: 4
Joined: 08 Apr 2006 00:29
Location: Trondheim/Verdal

Post by Thera » 26 May 2006 15:27

Jeg kjører cubase sx 3.0 på min 2.8GHz dual core processor. Funker veldig bra, spesielt om du har en kjapp hd aswell (bruker en WD raptor med 10K rpm - anbefales på det sterkeste).

However, jeg sliter med sekvensinga når jeg f.eks kjører 15-20 audiospor (inkl. effects) og en dugelig mengde VSTi's med automation på. Heldigvis kan man jo fryse VSTi's etc andre cpu-sparende ting i cubase, så jeg kan med hånda på hjertet si at mac absolutt ikke lenger er et must til musikkproduksjon :)
when in doubt, faint.

mare
CEO
Posts: 1476
Joined: 20 Jan 2005 19:49
Contact:

Post by mare » 26 May 2006 16:17

dævven her var det mye dritprat.

helt rett chris, uenig i mye. (men helt enig i replikken til michael om hva som manglet, hehe)

først av alt, cubase. (pc/mac etterpå, hehe)

kult at du har begynt å lære deg det, kenneth, skal love deg at du ser resultater snart.

cubase er et jævla omfattende program. men er man vant til å stoke rundt med div. program og har litt erfaring med musikk fra før, er det ikke så jævlig å komme inn i det.
man har uansett en million flere mugliheter enn i bl.a. reason, hvor alle bruker de samme EQ'ene, samme kompressorene osv.

lønner seg å kun ha cubase oppe når du jobber, samt slå av antivirus og brannmur + ideelt sett (jeg gidder ikke) trekk ut nettverkskabel.


men så - pc/mac diskusjonen.

jeg har såpass sterke meninger at jeg egentlig ikke gidder å si noe, men finner som regel ut at jeg ikke klarer å styre meg.

jeg hater mac.

helt siden tida hvor jeg satt med 64 farger, joystick og fete spill på amiga har jeg gjort det.
loderunner i svart/hvitt var alt mac hadde å by på på den tida, så mistroen til mac har vært der i tja, 15 år.

joda, de dyreste mac'ene er selvfølgelig helt på høyde, og ofte bedre enn de dyreste pc'ne. har sett uoffisielle tester, hvor G5 har 50% mer kapasitet i plugins / audio/midi-spor osv. enn en like dyr pc.
dette var dog før PC'er ble utstyrt med dual cpu, så resultatet nå hadde blitt litt jevnere tror jeg.

men uansett, dette driter jeg i.

jeg er nemlig vant til pc. og når jeg er vant til pc, ja da gidder jeg faen ikke bytte til mac - uansett om noen topp-producere sier at jeg bør det.

kan føye til at jeg har hørt noen andre visdomsord i et intervju med noen (jeg husker ikke hvem) som også kunne tilsies å ha litt cred når det gjelder erfaring innen studioarbeid.

han sa;

"bruk det du er mest komfortabel med."

enkelt og greit.

nok om det for nå.


ps.

"Pc er sikkert bra til warcraft og andre hjerne doede aktiviteter, men naar det kommer til illustarsjon og musikk saa er mac en vinner!!! Basta!!

Vil ikke en gang hoere noen som stoetter PC (world domination haelvete). Ja, jeg vet at intel skal produsere prosessoren til den nye G5 maskinen - men hei! Mac + musikk = sant "

- basta meg i rævva, hehe. ;)




chiad sa noe lurt, " strukturen i windows er også et drawback når man har brukt windows en stund. mye som hoper seg opp og sinker windows."

så sant som det kan bli. hadde jeg hatt mer skills, så hadde jeg byttet til linux. tror dog ikke sequencere og plugins er helt beregnet på det OSet for å være ærlig.

ps. grunnen til at pc'er ofte fucker og blir latterlig trege, er pga. brukerene selv. man skal bare ikke klikke på alt av vinduer og dritt som kommer opp når man surfer... "free antivirus" betyr som regel "free virus".

holder på å fikse pc'n til en i familien nå og ja, jeg gir snart opp for å si det sånn. windows må jo selvfølgelig også ta en del av skylda, både fordi at det er lagt opp sånn at nesten hvilke programmer som helst kan legge seg inn enkelt, og fordi at windows er så latterlig utbredt i hele verden. sitter jo sikkert 125,000 nerder og mekker dommedagsvirus as we speak.


argh, for mye skriving... jeg trenger mat.

lang post ><
Last edited by mare on 26 May 2006 16:19, edited 1 time in total.

mare
CEO
Posts: 1476
Joined: 20 Jan 2005 19:49
Contact:

Post by mare » 26 May 2006 16:18

Thera wrote:Jeg kjører cubase sx 3.0 på min 2.8GHz dual core processor. Funker veldig bra, spesielt om du har en kjapp hd aswell (bruker en WD raptor med 10K rpm - anbefales på det sterkeste).
...


damn, fet setup. S-ATA harddisk? SCSI?

Thera
Posts: 4
Joined: 08 Apr 2006 00:29
Location: Trondheim/Verdal

Post by Thera » 26 May 2006 18:10

S-ATA ja. http://prisguide.hardware.no/product.php?product_id=14775

Utrolig glad i den hehe, er jo ikke akkurat bare til musikkproduksjon den er kjekk å ha heller (som trofast gamer av div. spill;) ). Smekka inn 2GB RAM aswell da jeg først skulle investere. Føler det er få flaskekorker i pc'n atm, dog begynner å bli sabla på tide med en formatering :wink:
when in doubt, faint.

User avatar
Mortygonz
Bf DJ
Posts: 703
Joined: 21 Mar 2005 16:51
Location: TrHm-Oslo
Contact:

Post by Mortygonz » 26 May 2006 21:45

se her ja..... :twisted:
nå har folk begynt å engasjere seg litt igjen! diskusjoner er morro :!:

jeg har pc og holder meg derfor til pc, får software og alt det der gratis, noe som passer økonomien min fint :wink:
chris: du har ikke holdt på så mye med pc - kjøp deg mac da vel- sikkert dritdigg det også når du får grooven på det! og ingenting er vel bedre enn at kompetansen på bf folket er bred og allsidig i det lange løp!??! nå som du skal mekke label, har utgivelse på gang osv. jo mer forskjellig utstyr, jo bedre rustet til å fikse biffen (eller noe sånt, egetprodusert uttrykk!)
skal oppgrader hardt med hardware når jeg blir bedre på produseringa, låtskrivinga og alt det der...penger vokser som kjent ikke på trær! selv om enkelte kan hente litt fra hurtigruta.... monitorer og trommemaskin er flettet inn i regnskapet for høsten 2006 :wink:

KenWee
Bf DJ & Producer
Posts: 407
Joined: 05 Apr 2005 00:46
Location: Hjem

Post by KenWee » 01 Jun 2006 14:17

så forbanna irriterendes, har alt for lite ram og greier til å holde på skikkelig med cubase :(
sissh

Post Reply