Vinyl / mp3-cd-abelton

Alt om musikk / produsering / uteliv

Moderators: M!ke, mare

Post Reply
emmtee
Posts: 255
Joined: 03 Nov 2005 22:06
Contact:

Vinyl / mp3-cd-abelton

Post by emmtee » 07 May 2008 16:50

Hva foretrekker folk å spille på, og hvorfor?

Har en diskusjon gående på et annet forum, og er spent på å høre hva elektrofolket syns!

Hva er meningene om lydkvaliteten på de forskjellige formatene?

Selv har jeg spilt vinyl siden jeg starta, men har i de siste par årene gått over til kun cd'er, og nå i det siste over til mp3'er + traktor scratch!

reug-baa
Bf DJ
Posts: 190
Joined: 07 Mar 2005 20:46
Location: Trondheim

Post by reug-baa » 07 May 2008 17:41

Hvorfor lurer du på det? Lurer du på hva som lønner seg å ha/bruke på nye brukbar/supa?

HÃ¥per virkelig du skal fortsatt ha vinylspillere!
.:re:tail:.

DjFrank-e
Bf DJ
Posts: 1028
Joined: 29 Jan 2005 03:04
Location: Oslo

Post by DjFrank-e » 07 May 2008 18:52

Ny teknologi som traktor scratch, serato scratch osv gjør jo at platespilleren fortsatt vil bestå, og kult er jo egentlig det for da kan jo de som absolutt ikke tåler å spille med cd`er fortsatt ha vinylfeeling når de snurrer digitalt (digitalt er kommet for å bli folkens, og vil utkonkurere vinyl 100%. Om noen år må man på museum for å høre vinyl ryttere mixe)

Selv foretrekker jeg Cd`er rett å slett fordi jeg ikke har noen laptop og heller ikke serato/traktor scratch. Gidder ihvertfall ikke drasse rundt på en vinylkasse med kun 100-200 låter...Tar opp mye plass i heimmen gjør platespillerne også så derfor er de pakket ned for lenge siden. Har ikke kjøpt vinyl på flere år.

Når det gjelder lyden så må jeg si jeg foretrekker digital lydkilde ute på byen. Renere lyd. Om lyden er bedre er jo selvsagt en smakssak men jeg mener at det kreves utrolig mye kalibrering og justeringer for at analog lyd fra vinyl skal høres bra ut på klubber i Norge. Blir altfor ofte muddy & utydelig lydbilde.
Her burde det stått noe kult.

reug-baa
Bf DJ
Posts: 190
Joined: 07 Mar 2005 20:46
Location: Trondheim

Post by reug-baa » 07 May 2008 23:25

KUN 100-200 låter?
Du spiller vel neppe halvparten så mange låter på et sett ute, så warum vil du ha enda mere med deg? Point liksom?
.:re:tail:.

emmtee
Posts: 255
Joined: 03 Nov 2005 22:06
Contact:

Post by emmtee » 08 May 2008 10:41

reug-baa wrote:Hvorfor lurer du på det? Lurer du på hva som lønner seg å ha/bruke på nye brukbar/supa?

HÃ¥per virkelig du skal fortsatt ha vinylspillere!


Selvfølgelig skal vi det.

Lurer fordi jeg er interessert i hva folk mener!?

IMO så er det fetere lyd på vinyl enn på mp3'er - fordi vinylmastring er mye mer basstung enn mastring for cd - og mp3'er er ofte ikke mastra i det hele tatt.

slipsknut
Bf DJ & Producer
Posts: 651
Joined: 03 Mar 2005 18:42
Location: trondheim,buran
Contact:

Post by slipsknut » 08 May 2008 13:37

jeg har ingen problemer med å skjønne folk som holder seg til vinyl.

cd´r er jo somregel bare mp3 brent på cd så det er stort sett samme kvaliteten som mp3´n. og mp3 som er rippa fra vinyl er ihvertfall neinei. men rene digitale 320 mp3´r synes jeg funker bra om man bruker en limiter ellernoe på kanalen man bruker (i ableton). da slipper man de drøye volumforskjellene og fyldighetsforskjellene som kan være ett problem med mp3´r.

uansett. smaken er som bakern.

kjører man 4 decks på ableton inn i en allen&heath xone3d mixer som også er lydkort og midikontroller har man plutselig helt syke muligheter.

vil anbefale den mixern til nye supa forresten. med dollarkursen nå kan man jo få den for rundt 10000kr om man har litt connections i usa som kan frakte det over (det har jeg ;)


Image
steal from the rich, gloat amongst the poor

FiEND
Posts: 13
Joined: 01 Oct 2007 18:12

Post by FiEND » 08 May 2008 15:31

Den største tommelfingeren ned til serato og annet sånt USB utstyr er latency. Milisekunder her og milisekunder der er fort ett par sekunder med bøfler og distraksjon. Jeg kjører personlig hardware mp3 fordi jeg har nok vinyl og cd'er som ligger over ALT og bare tar opp plass og blir trampa på og knust og gubbedre. Jeg kjøper ikke helt den Vinyl is the source of the baze man. Man kan jo kompensere med noe som kalles potmeter som er bundet til frekvenser rundt 400Hz +/- og som finnes på alle mixere som ikke er laga av og for homoer.

Vinylen er også elitisme fordi det "støtter oppunder en subkultur" som nå er i ferd med å gå over til å gi ut ting på mp3 fordi det er dritmye lettere og går mye kjappere distribusjonsmessig. Så lenge man vet hva man driver med så mastrer man vel gjerne både til mp3/dc/vinyl og voksrull. Er det ikke mastra så er det nok bootleg eller amatørsaker.

Bare vent, gi det 5-10år så er mp3 "bobling" like sjarmerende som vinylknitring er i dag.

Folk er dritredde for å miste cred om de går mp3 veien, men vinyl har stort sett bare bakdeler som blir større og større etter hvert som utviklingen går. Og siden fler og fler labels prøver seg på mp3 distro så kan man kanskje snart slippe unna stempelet kazaa hore om man ikke føler at musikken må ha dimensjonene til en grandiosa for å høres bra ut.

og sånn apropos så tror jeg ikke innkjøp av noe SWavhengig mikser for traktor ville vært noe sjakktrekk for supa. Da har det nok heller sitti bedre med noe hardware fra Numark som er designet for mp3 markedet og som eter ipods og mass storage drives som om det var burgere fra Sesam.
Redda Madde! Död eller levande!

emmtee
Posts: 255
Joined: 03 Nov 2005 22:06
Contact:

Post by emmtee » 08 May 2008 18:46

Den nye mixeren til SUPA ser sånn ut :

Image

Og den nye PA'n, ser sånn ut :

Image

Formula One mixeren er spesial designa for å spille sammen med Funktion One anlegget. Den har aux/send, men er utover det en helt normal 4-kanalers dj-mixer, med justerbare kurver, og eq som tilsvarer en allen & heath x92.

Lyden på mixeren er rett og slett uovertruffen!

emmtee
Posts: 255
Joined: 03 Nov 2005 22:06
Contact:

Post by emmtee » 08 May 2008 18:48

Har 1 ms latency på traktor nå, med m-audio dj8 lydkortet, og det er vanskelig å slå... Kommer aldri til å investere i noe dj-utstyr på klubben som er designa for å bruke med digitale medium! Mest mulig rene signalveier er way to go...

Har også funnet ut at DAC konverterne i cdj1000 er ganske rompolainen, noen andre som har erfaring med dette?! En .wav som jeg spiller gjennom m-audio kortet høres grisemye bedre ut, enn om jeg spiller den gjennom cdj1000 spillerne (mk3).

slipsknut
Bf DJ & Producer
Posts: 651
Joined: 03 Mar 2005 18:42
Location: trondheim,buran
Contact:

Post by slipsknut » 09 May 2008 12:23

ser sykt heftig ut
steal from the rich, gloat amongst the poor

reug-baa
Bf DJ
Posts: 190
Joined: 07 Mar 2005 20:46
Location: Trondheim

Post by reug-baa » 09 May 2008 15:08

Niiice!!
.:re:tail:.

User avatar
M!ke
Bf DJ & Producer
Posts: 1218
Joined: 20 Jan 2005 19:55
Location: T-heim

Post by M!ke » 10 May 2008 21:41

Ja til BF på Nye Supa!

faia
Posts: 1099
Joined: 27 Feb 2005 17:43
Location: Oslo
Contact:

Post by faia » 16 May 2008 17:44

Jeg spiller på slurva.
~minimal is the new maximal~

User avatar
M!ke
Bf DJ & Producer
Posts: 1218
Joined: 20 Jan 2005 19:55
Location: T-heim

Post by M!ke » 23 May 2008 11:27

DjFrank-e wrote:Blir altfor ofte muddy & utydelig lydbilde.


Sikker på at det ikke er produksjonene på låtene dine det er noe galt med da??

User avatar
Mortygonz
Bf DJ
Posts: 703
Joined: 21 Mar 2005 16:51
Location: TrHm-Oslo
Contact:

Post by Mortygonz » 23 May 2008 15:11

M!ke wrote:
DjFrank-e wrote:Blir altfor ofte muddy & utydelig lydbilde.


Sikker på at det ikke er produksjonene på låtene dine det er noe galt med da??


heheh... S T I K K ! ! !

Post Reply