din personlige afrika korenspondent

For alt det andre.

Moderators: M!ke, mare

Post Reply
lightbeing
Romvaesn
Posts: 314
Joined: 01 Aug 2006 21:22
Location: bøgda i gnore

din personlige afrika korenspondent

Post by lightbeing » 04 Jan 2009 19:13

yes folkens, nå tar jeg hatten og takker for meg inntill vidre hvertfall. til helga flyr jeg og min bedre halvdel sørover, først til istanbul cupple of days og så ned til addis abeba i etiopia. der er det vist tider har jeg hørt :P

planen er å chille i addis noen dager, sjekke ut hodeskallen til lucy (verdens første menneske agnivelig) høre litt på lokal reagge og hiphop før vi tar et lokal fly opp til aksum, der det hevdes at pakten ark (moses 10 bud) befinner seg. dette er et 2000år gammelt kraftsenter med phalluser og annet snaxs fra 300 ad ta kristne folk av davids herkomst tok over området.

disse etablerte seg også sørover i bl.a delai hvor en diger by er hugget ut av fjellet og ned bakken, har sett det på national geo. en rekke ganger ;)

så bærer det sørover gjennom mystiske fjellpass med utsøkt natur langs trasige jordveier hvor det fortsatt ligger tanks og annet ræl etter den 30 år lange krigen mot eritrea som tok slutt i 1996, eller var det 91?

anyways, vi drar tilbake til addis og tar derfra bussen et par dager ned til kenya for å sjekke ut alle de merklige dyrene som etter sigende oppholder seg der. med det menes løver, gorilla, zebra osv.

det fins vist tog i den regionen som går ut til kysten, toget er da den tryggeste reisemåten, da mange av flyene er slitne og biler og busser har en tendens til å blir ranet etc. har planer om å være ute ved kysten i midten av februarish, sånn ca når dere går og fryser og bæder her oppe, passer bra det da tempen i vannet da ligger 28 og lufta 32 :D
målet for dette området er ikke bare å sleike sol på nydelige strender, men den artige fisken hvalhai kommer til dette området omtrent da. selvsagt er jeg forberedt til møte med dette monsteret og har skaffet undervannshus til cammen, så om alt klaffer vil denne digre fisken bli å c med trippy effects på neste bf-party :wink:

etter en mnd i kenya blir det nok en mnd eller to i tanzania. her blir det same same but different, masse rare dyr, artige folk og merkelig mat.

så vurderer vi å fly ut til seychellene en tur da, ha et par uker på noen av verdens peneste strender, bade masse og snorkle blandt de morsome fiskene der ute.

back to tanzania, så en uattelig lang buss tur som vi sikkert deler opp på 3 uker gjennom den tidligere franske kolonien mosambique.
her er det snakk om 200mil med vakre strender, noe vi skal utnytte til det fulle :D planen er å busse hele vegen ned til maputo hvor jeg har har en venn av en venn som etter sigende bor i en penthouse rett i mot parlamentet og lever en utsvevende livstil i denne høyt pulserende hovedstaden. dette blir nok en høydare etter måndesvis i bushen.

da begynner det å bli vår i norge og p åtide å dra hjem, så vi flyr ut til madagascar og runder av med en måned der ute. denne myteomspunnende øya kan by på mengder av lemurer, storstilt natur og en nasjonalrett bestående av kokt okse penis med gulerot og masse pot.
en månde der ute skal vist være nok til å bli kulturelt stimulert i lang tid.

helt på tampen av mai fly vi derfra til capetown og hiver oss å første fly hjem til gnore for å forberede ny festival.

har for annledningen skaffet tonnevis med proft kamera utstyr, xlr lyd utstyr stativer osv.. så skal prøve å feste mye av eventyret til film så klart. skal prøve å få meg dette hjem igjen..

har ellers med fotballer og reflekser til å pushe på den aidssyke krigstrøtte lutfattige lokal befolkningen :?

stikker som sagt til helgen og skal prøve å update litt her underveis.
til alle som som jeg ikke rekker å si hadet på badet til, husk at nytt år er nye muligheter og det er ikke hva du opplever dette året som teller, men hvordan du reagerer på det du opplever som teller. det blir nok litt baluba i år også, masse væpnede konflikter på agendan i år, men keep it up, vi er alle ufattelig heldige som tilhører denne fjellape-kollonien langt oppe i nord, så gjør det beste ut av alt og verdsett hvert sekund :P


so long suckers, elsker dere alle :arrow: :arrow: :P 8)

User avatar
technohau
Bf DJ & Promoter
Posts: 296
Joined: 27 Mar 2005 11:17

Post by technohau » 07 Jan 2009 13:51

Bon voyage mon amie! :D
I helvette for en bra internett side dette er!

rosa
Bf Supporter Extraordinairé
Posts: 529
Joined: 20 Jan 2005 20:55
Location: Lade

Post by rosa » 08 Jan 2009 23:49

God tur, kos dere masse ute i verden!
Is this bass really strong enough?

Linn-Kristin
Posts: 69
Joined: 14 Jun 2008 16:25
Location: Trondheim

Post by Linn-Kristin » 11 Jan 2009 17:27

Goooooo tur:) gleda mæ allerede til å se alle bildene å filmene:) :o
-LinnKi-

mare
CEO
Posts: 1476
Joined: 20 Jan 2005 19:49
Contact:

Post by mare » 12 Jan 2009 02:03

Litt på etterskudd, men:

GOD TUR!

Kos dere masse og send oppdateringer i ny og ne! Se opp for pirater og andre eventyrskikkelser ;P

lightbeing
Romvaesn
Posts: 314
Joined: 01 Aug 2006 21:22
Location: bøgda i gnore

Post by lightbeing » 19 Jan 2009 15:18

yeah folkens!

crazy times i addis abeba, en sjuk by med 5mill folk, som alle ser rart paa oss.. saaklart er det tidernes festival paa gang her, disse folkene er ortodoks kristne og feirer i disse dager at jesus ble doept av john osv. dessuten er det 2001 her og klokka er 12 naar sola staar opp , saa det er lett aa bli forvirra av ting. anyways, kari og meg befinner oss midt blandt titusner av mennesker som parader gjennom gatene, mange vil hilse paa oss, barn flirer av oss og plenty folk vil ha penger saa klart, sa det er litt paesete til tider.. men vi har hooket up med en lokal dude som gjaer ting litt lettere. ellers blir vi jo rippa off over en lav sko.. har masse syke sanseinntrykk aa fordoye, alt fra mennnesker uten armer og ben som fortivilet skirker etter penger, til vakre jenter som smiler og finser av oss rare nordmenn. enkelte kaster dritt etteross og som feks. ha dere ut jaevla hvitinger osv, men hey skjoenner jo at vi ikker er like pop over alt..


tempn er nice, ca 25c og litt vind, begynner aa c ut som en hummer da jeg stadig glemmer solkrem, . dessuten er vi 2550m over havet, saa vi lider litt av hoydesyke, dv s, man havvarerer etter ei trapp, toerr i halsen, forkjoelet osv. klesvask foregaar i dusjen med shampoo, etter man har skyldt av alle smaa sengedyr som sitter og ganger paa kroppen i loepet av natta.. det er foroevrig umulig aa sove siden lolkalsn party all night loong, evig spektakell i tell u. khatn gjoer j heller ikke sovin g noe lett :)

maten er merkelig og bestaar av ei diger graa heslig svamplignede surt legeme som de paerlmer masse forskjellig gurba paa, slik at man skal rive av biter og spise gurbasn med hendene. dette trykker jeg i meg daglig mens jeg skylder ned med st.george oell til et par kroner flaska.

i natt skulle vi egntlig blir kjoert 5 timer nordover, men 10min foer bussen kom ca 2 om natta, fikk kari naa panikkattack opplegg og begynte aa besvime, saa vi fikk baert henne i sengs og tar en buss i morgen istede. kompisene vaare ble oppriktig bekymret, da disse utstraaler comapssion som jeg knapt har sett maken til.

gleder oss til aa komme oss ut av denne crazy storbyen, for det er saa sjukt mye folk her og alle vil ha en pice of you. oppe i nord venter simian mountains hvor vi har planer om a ri paa hester paa fjellet i opptillen uke , simian kan man se paa bbc earht serien, helt sjukt der skal det vaere, men sprengte aper i flokker opp til 7-800, og disse er smarte og vant til folk, slik at man kan sitte midt blandt dem. de er vist ogsa de dyrene paa jorda med stoert vioukbular, og prater vistnok skit hele dagen hehe

etter det busser vi vidre til disse hellige plassene med moses 10 bud osv, er vist syke tilstander der oppe, probelemt er bare at bilulykker dagligdags (har sett flere allerde) og det blir dagesvis i slitne busser paa raserte veger framover, saa noian er der litt..

blir nok en liten mned i dette sjuke landet foer vi busser ned til kenya. paa vegen ned dit bor de tribalfolkene med digrer plater i leppene, men disse krever visntnok masse dineros for aa bli tatt bilde av, saa det hele har blitt bussyness som mye annet. ellers kan jeg melde at det stemmer at det er plenty vaapen her nede, for det meste er det regjeringssoldater med ak47er, men nordover er det vist random folk og som shower off med slike. til tross for en rekke kriger er folk her fredlige naa, men alle sider at kenya er ille, saa der busser vi nok rett ut til kysten og de dei8lige strendene der foer vi sjekker ut safaris i tanzania :)

yeah det faar bli alt til naa, netet er sjukt tregt her, saa det ern pinsel aa sjekke mail osv...

haaper alt er bra med dere og at trondheim fortsatt er en blazt hehe

hilsn sjonkel reisnde mac :D

Linn-Kristin
Posts: 69
Joined: 14 Jun 2008 16:25
Location: Trondheim

Re: din personlige afrika korenspondent

Post by Linn-Kristin » 29 Jan 2009 16:11

steike ta.. hørtes sykt spennede og skummelt ut i samme slengen:) må bare ta vare på dokker sjøl no:) gleda mæ sylt allerede t dokker kommer hjem for å se å høre alle historiene dine Mathias:) :ma

Artig at du blogger litt hær så vi får et innblikk i hva som skjer med dere dær borte..:)

klem
-LinnKi-

User avatar
technohau
Bf DJ & Promoter
Posts: 296
Joined: 27 Mar 2005 11:17

Re: din personlige afrika korenspondent

Post by technohau » 01 Feb 2009 22:17

Fy faen det høres ut som skikkelig twilight zone nerrilainnan må æ sei dokker e no bra tøff.. Hardcore backpacking for viderekomne.. Leter som en gal etter bloggen deres kain æ få linken? :e
I helvette for en bra internett side dette er!

lightbeing
Romvaesn
Posts: 314
Joined: 01 Aug 2006 21:22
Location: bøgda i gnore

Re: din personlige afrika korenspondent

Post by lightbeing » 02 Feb 2009 16:38

1 el 2 feb 09

linn & espen og hele hurven =)

ok, det her er fjerde gangen jeg proever aa skrive litt sladder til dere,
nettet blir som regel avbrutt, foer jeg rekker aa poste og det samme gjelder selvsagt
for de mange mailene jeg har proevd aa sende familyn... mildt sagt frustrerende aa maatte
vente opp til 45 min for aa faa aapna mailen, for aa saa miste 1times skriving..
saa naa har jeg kjoept meg tidernes dyreste usb-brikke og skriver alt paa den i stede ;)

saa hva har skjedd siden sist? det er ikke lite og alt er ikke like hyggelig. etiopia viser
seg aa vaere et slitsomt land aa vaere i, vi utsettes for hassel 24/7 , folk ripper oss off
og gen skal alle prate med oss for aa saa faa penger.. man kan ikke gaa ut paa gata en gang
foer man har en liten hale av store og smaa rundt seg. har laert meg litt basics i spraaket,
saa det gaar greit aa takke hoeffelig nei til alle de merkelig forslagene som kommer.
selvsagt er folk fattige her, men dessverre er det en voksende kultur blandt de unge aa sporre
om penger selv om de egentlig har det som trengs. 1 av 10 turister gir en liten slant til
disse og dermed er problemt i gang, da barna slik faar for seg at det er lettere aa tigge
enn aa gaa paa skole. fortsetter det slik vil hele landet vaere tiggere om noen aar..

nok om det, kari og jeg er naa i den mytomspunnende byen Aksum, helt nord i landet. for rundt
1500 aar siden var plassen et sofistikert maktsentrum og vi har vaert aa kikket paa de mange
obelixene og ruinene fra den tiden. sniktittet litt paa kirka vistnok vokter paktens ark, men
det kostet 250kr aa komme seg inn der med et kamera og man faar bare se et forheng, saa droppet
denne dyre ekspedisjonen. foroevrig er aksum den peneste byen vi har sett her til naa og dette
har en sammenheng med at presidenten i landet pr i dag er fra denne provinsen.. det er kineserne
som staar for utbyggingen av infrastrukturen, i bytte mot voldekt av naturressurser. dette
forgaar over hele kontinentet.

foer vi kom oss hit hadde vi noen dager i Gonder, en merkelig ghettohiphoptrash by 15t herfra.
der traff vi Ingunn som jeg tror baade espen og berg kjenner godt ;) vi for en liten tur paa
fylla sammen og fikk jabbet litt sjit paa troendersk. deretter ble det en bumpy, stoevete ride
opp til Debark som er inngansporten til Simian mountains. dette er en liten stoevete veistripe
hvor befolkingen klarte aa lage et voldsomt fyllebraak om kveldene. gen. er det uteliv i hver
ei bygd hver natt hele uka her i landet..

uansett, kari og jeg hadde en liten krangel om
hvorvidt vi skulle ta oss bryet med aa ta ut litt mere penger (ca 200kr) til aa leie et esel
til aa baere pikkpakket vaart opp til fjellet paa en 4 dagers trekkingtur vi hadde tenkt oss
paa. jeg hater jo aa gaa og spes. med masse baggasje, men min bedre halvdel mente at 2.5mil
med 15 kg hver paa ryggen i steikende sol med en stigning fra 2200-3400m ikke var noe problem.
neste dag sto vi opp til avtalt tid kl 06 for aa bli hentet av en Scout som skulle vise vegen.
han dukket opp i 9 tiden, noe som ikke er uvanlig her til lands. dette var en gammel fjellgeit
av en mann ifoert slitne plastikksandaler, en blaa gammel blazer. med rifla godt plantet over
skuldra kikket han paa oss, lirte av seg noen gloser paa amaric og ristet paa hodet.
vi saa paa hverandre og begynte den over 2mil lange turen. etter et kvarters tid forsto jeg at
dette kom til aa bli et helvette, foerst og fremst pga sekken som ikke var ergometrisk utformet.
de om lag 15kgene paa ryggen ble holdt oppe av nakkemusklene og et par slitne ryggvirvler.
etter en times tid var smertene uutholdelige, men Scouten som ikke baerte noe som helst kjoerte
paa og stresset avgaarde. det ble etterhvert svaert tung for kari aa, selv om sekken hennes var
noget bedre enn min. etter hvert som sola steg opp over himmelen, kronglet vi oss sakte men sikkert
oppover fjellsidene. det var aldri nok oksygen og forbipassernde ristet alle paa hondet av synet
av disse 2 bleike sliterne. etter ufattelig mye lidelse og klaging kom vi omsider fram til base 1,
Sankaber. Der traff vi Ingunn og gjengen igjen som hadde hatt en nydelig tur, men med kalde netter.
etter en 9.5timers smertepaakjennelse for vaar del ble det fort rett i soveposen, etter en heselig
ris og loek middag som smakte aller mest kerrasin, siden denne lak i sekken.. det stemte godt
at natten ble klad og teltet tok ikke av for vinden i det hele tatt..

neste morgen barrs det vidre, men vi klarte aa faa praiet et esel til de 30kgene vaare, ikke uten
et helvettes hassel saa klart, men det gikk hvertfall. det var da ting ble ok for min del,
man fikk tid til aa nyte utsikten, filme, se paa wildlifen osv, fet trekking uten hassel.
vi kom fram til Gitch (base 2) etter 4-5timer og tilbrakte kvelden der sammen med lokals og
en bunch med geiter, esler og hester. selvsagt utvkilet ogsaa denne kvelden seg til masse hassel,
men mer om det en annen gang. det ble til slutt ei iskald natt uten fungernede glidelaas til
yttertelt, saa jeg maatte ut aa hente en varm stein fra baalet som jeg pakket litt slik at denne
kunne hi oss litt varme gjennom natta. dette var det dummeste scouten(e) hadde sett saa de flirte
bra naar jeg forsvant med den. nevertheless, vi fikk litt varme, ute var det -4 i teltet ca 0..
neste dag startet jeg med aa varme opp kniven slik at jeg kunne dissekrere de mange blemmene
paa foetterne. liten gruppe fjellfolk fulgte spndt med i det jeg fikk skjaert hull og klemt ut det
gule verket som hadde samlet seg i loepet av natten. paa dette punktet var vi begge saapass
ferdige at vi valgte aa ikke gaa ytterligere flere mil innover, saa vi gikk heller tilbake,
traff paa esel-folket, fikk ytterligere masse hassel foer vi braiet tidernes dyreste biltur ned fra
fjellet. de to amerikanerne vi traff der fikk ikke veldig godt inntrykk av turen de var paa
veg ut paa for aa si det saann ;)

endelig tilbake i byen, Gonder, denne merkelige aldrisovende mother of all hasslels..
etter aa ha hjernevasket en isralitt paa den 5timers lange bussturen tilbake, var det duket
for en (litt) bedre middag og en del oell. hotellet vi bodde paa viste seg aa vaere svaert pop
blandt snut, saa litt noiat ble det jo saa klart for min del hehe. men ikke vaerre enn at vi overlevde
et par dager foer vi hev oss paa bussen mot Aksum. bussene her til lands gaar alle i 06tiden,
saa det er bare aa tvinge seg opp og ut i morgenmoerket og haape paa det beste. paa veg ut av doera
merket jeg at middagen fra i gaarkveld gjorde opproer i systemt. jeg rakk akkurat aa springe tilbake
og fikk spraylakkert den allerede hesselige fellesdassen foer vi kom oss ombord bussen.
der fant jeg fort ut at det jeg var like kvalm som dritantrengt, saa de neste timene ble en
proevelse jeg gjerne kunne vaert foruten. etter 6-7timer og en av disse ned en ufattelig brattfjell-
skrent, kjente jeg att ting ikke akkurat ble bedre. aa stirre 1km ned i doeden rett utenfor bussvinduet
menst det humpet og ristet naa helt jaevlig, gjorde ikke ting bedre. saa naar det til slutt
rydde paa fult av folk, hoens og baggasje og det lille som var av oksygen forsvant, skjedde det
uungaaelige. de neste minuttene kastet jeg opp enorme mengder daarlig oell, tunfisk og helvette
og minst en liter av denne varme, sure mixturen fra mitt eget indre havnet rett i fanget.
og der var no escape.. oppstoetene fortsatte, men pga all ristingen var det problematisk aa treffe
de stusselige smaa posene. et lite oeyblikk havnet jeg paa golvet, med panikkslagnde folk paa meg
og rundt meg, alle provde aa flykte unna, men til lite hell. de neste 6 timene ble vi sittende
delvis innsmurt med illeluktende spy i intens hete paa en av de mest svingete vegene noensinne.
landskapet rundt gjorde lite inntrykk, selv om det besto av sprengte bruer, utbrente tanks og
tora-bora ligende fjellsider. jeg ville bare av bussen, men det gikk ikke..

gleden var stor men kortvarig da vi etter denne hellriden omsider kom fram til aksum, et stykke ut
paa kvelden. stusselig som jeg var fikk jeg hjelp til aa faa av de stoevete fillene, noe som
etter kort stund avdekket dusinvis av roede prikker fra middja oh nedover.. neei, messlinger!
foerste fly hjem, karantene, j*** gatebarn som altid skal handhilse tenkte no jeg.. legen i bygda
opptatt, saa det var bare aa lukke oeynene og vente paa neste dag. dagen kom og merkene hadde vokst
i stoerrelse og omfang. det viste seg at ogsaa kari og andre vi traff var rammet av dette, saa
gleden var stor da vi kunne konkludere med at det bare dreide seg om en clusterfuck bestaaende av
om lag 50 loppebitt paa venstre skinke, altsaa den som hadde lugget klemt ned i madrassen.
dette kloende marerittet har blitt en akseptert del av hverdagen naa og et faktum vi ikke kommer
oss unna foer vi er tilbake i trheim igjen til sommern. utfordringa blir aa ikke kloe seg til blods
slik jeg allerede har gjort paa bena..

og da har vi kommet til vegs ende for denne gang, i morgen skulle vi egentlig fly ned til addis
og kose oss med pizza og tv, men dette ble ikke noe av, da flyprisene plootselighootselig ble dobbelt
saa dyre naar vi gikk inn paa air ethiopia kontoret... akkurat slik foregaar naemlig hasselet og scaminga
her til lands :/ saa naa venter oss 4 doegn med bussing under samme forholdne som jeg nylig beskrev.
bare tanken paa dette er til aa faa ondt av, men det har blitt vaar eneste utveg fra dette ugjestmilde
oerkenlandskapet her oppe i nord paa grensen til eritrea. vi skal innom Mekele og Lalibella
og sjekke ut mere gamle ruiner, haaper kameraet overlever alt stoevet. vi gar kledd som beduiner
for aa sparre lungene mest mulig, men sanda er uansett overalt..

haaper folkens der hjemme koser seg godt med bredbaand, deilig mat, komfortable moebler og
loppefrie senger.. vi skal pine oss ned til addis naa og haaper aa vaere framme til helgen.
det blir enda en stund til vi kan dra ut til kysten av kenya og kose oss, maa si jeg gleder meg ufattelig
mye til det..

saa ha det fun saa lenge og vit at du har det faktisk ikke saa ille som du kanskje trur ;) 8)

DjFrank-e
Bf DJ
Posts: 1028
Joined: 29 Jan 2005 03:04
Location: Oslo

Re: din personlige afrika korenspondent

Post by DjFrank-e » 02 Feb 2009 18:01

herhe, jeg lo så jeg grein av historien der :lol:

Hørtes ut som en pine uten like :P
men for all del, lykke til videre. Det blir bedre skal du se.
Her burde det stått noe kult.

mare
CEO
Posts: 1476
Joined: 20 Jan 2005 19:49
Contact:

Re: din personlige afrika korenspondent

Post by mare » 03 Feb 2009 00:24

Jesus almighty...

Det der er den drøyeste reiseskildringa jeg noen gang har hørt.. Du skriver godt, så det er umulig å ikke leve seg rett inn i forholdene...

For å si det sånn, så er jeg full av begeistring over dere to...! Man skal ha litt guts for å legge ut på noe sånt i utgangspunktet, og når samfunns- + landskapsforhold viser seg fra sin verste side, skal det nok enda mer til for å sta hainn av..

Respect!

(Åpner en Dahl's og ser ut i vintermørket, jeg. Februar i Norge ble plutselig helt greit...)

PS. Ingunn som i Ingunn Kosberg / Rosenborg ung.skole? :m

lightbeing
Romvaesn
Posts: 314
Joined: 01 Aug 2006 21:22
Location: bøgda i gnore

Re: din personlige afrika korenspondent

Post by lightbeing » 13 Feb 2009 12:41

[ hepphepp godtfolk og takk for at dere gidda aa lese gjennom sladderet..
yes, marius,det var henne ingunn ja,kul hun :) og frank e,jeg ervist en geezer,
for musikken din har nok en gang reddet meg fra selvmord paa bussen.. hoerer saa klart
paa mixene til hele gjengen og startet hele turen med m!kes abeltonmix, oslo-istanbul ;) ]

BUSS,BUSS OG MERE BUSS:

jah, siden forrige mail har vi busset rundt i dette lutfattige landet rundt 250 additional mil.
anbefales ikke! ca halvtime etter jeg forlot nettcafen i aksum, slo magen seg fullstendig vrang
og vi strandet saa i aksum i 3 doegn mens jeg spraylakkerte ramma saa godt jeg kunne ;)
evntually kom vi oss bak i en landcruiser sammen 8 andre og delvis var vegen 100% fucked. det var
ingen annen maate aa ovberleve paa enn aa hoere paa alice in chain; aint found a way to kill me
yet.. imodiumen gjorde heldigvis jobben sin og soerget for at jeg kunne holdemeg unna ramma de
neste 4 dagene (!).. etter en lang slitsom dag gjennom dramatiske landskap preget av kameler,
kaktus og voldsome fjell, kom vi fram til mekele, en liten moekkaby langt oppe i nord. heldigvis
hadde heller ikke denne plassen vann, saa dusjing ble uaktuelt. i loepet av kvelden fikk vi
hvertfall tak i ei boette vann saa vi kunne flushe bort den raattnende avfoeringa fra forrige
gjesten. dermed fikk vi unna hvertfall litt av den intense stanken som ofte preger guesthousene
her til lands.

neste morgen var vi oppe halv 4,perfekt for meg som elsker aa staa opp tidlig. vi fikk beskjed om
aa vaere paa bussplassen senest 04:00 og etter 1 og en halv time med frysende venting, bak 10
store busser paa tomgang, fikk lov til aa stige om bord denne 30aar gamle busslignende gjenstanden.
flaks for oss at vi maatte sitte bakerst denne gangen og,siden det er der man spretter hoyest, pga
den kontinuerlige ristinga paa disse vegene. etter aa ha blit mobbet paa amariskt og utledd av
halve bussen startet nok et 12-14 timers mareritt paa stoevete fjellveger. det tok imidertig kort
tid foer folk begynte aa spoerre hvorfor vi ikke tok den nye freshe bussen som kjoerte paa asfalt
hele vegen... vi bare,eh,den nye freshe? ja den som koster hele 60kr mer..

en del tekniske stopp senere kom vi omsider fram til ei vegstrip hvor vi skulle tilbringe natten.
heller ikke her fantes det vann, men hei,hvem trenger vel en dusj etter 2 doegn med svetting paa
xtremt stoevete veger? 0400 neste morgen bars det vidre, det var deilig aa faa paa seg de samme,
illeluktende fillene,siden de rene klaerne laa oppaa busstaket. vi hadde et par stopp til, bl.a
en plass hvor mannen forran meg i dokoea snudde naar han saa dassen.. men jeg maatte jo gjoere mitt
og gikk tappert inn paa denne dassen hvor hele 4 ferske kabler i like mange fargenyanser, tettet
hullet i golvet slik at bare en liten geishir av metan og urin boblet opp i midten. det er da man
maa pisse i hjoernet for aa unngaa aa faa hepatitten-tei sprayet paa leggene :)

ikke lenge etter, mens jeg koset meg med en machiatto (det er slageren her nede) saa tryna ass.
sjaafoeren fra taket av bussen og fikk kjoert ansiktet rett i asfalten. heldigvis slapp jeg aa se
dette, men fikk se at bussen kjoerte av gaarde til sykhuset, med den hrdt skadede mannen, mens kari
intetanende laa og sov bak i bussen. etter et lite kvarter ble det lykkelig gjennforening og vi
kunne fortsette resten til Addis.

etter en del hassel, fikk vi sjekket inn paa samme hotellet som sist og all sanden og de to larvene
i dusjen vitnet om at denne dusjen var etterlengtet :) (for vaer stopp dro folk med seg masse ville
planter vi satt aa spiste av og disse tok jo med seg en bunch med innsekter som gjorde sitt beste
for aa gjoere turen max behagelig for oss)


CLUBBING IN ADDIS!

neste kveld var det angivelig bursdagen til bob marley og dermed var det duket for en helaften paa
et par clubber med stive oel-priser, men til gjengjeld live reagge-band. lemlestede, fattige og blinde
folk som sto utenfor hele kvelden i haap om aa faa en slant satte en liten demper paa stemninga,
men dette er jo ogsaa tingernes tilstand here nede. hver dag maa mann passe seg for aa ikke snuble i
deformerte dverger, brannskadde hjemloese og ms-offer som gaar paa alle 4 rundt i gatene. knallhardt
og hjerteskjerende. men inne paa klubben var det god stemning, dette soerget en toy-boy for, der han
regelrett gnudde seg inn i resten av gjestene. for min del toppet det seg da en kar kom gaaende forbi
med en diger golden retriver paa passarygg. dette bizzare synet utloeste tidernes lattis formin del :)


STYGGE HYENER OG RECKLESS DRIVING

saa var det duket for en ny 12 timers paa bussen. denne var selvsagt full da vi kom i 5 tiden om
morgenen, saa vi fikk til alt hell plass i en minibuss i stedet. dette skulle forst vise seg aa vaere
tidernes tabbe. den hassardioese kjoering vi da ble utsatt for er den verste og meste intense jeg
noen gang har vaertborti. borti mot samtlige av de moetende bilene blinket mot oss i det vi ofte
i siste liten kom oss inn i rett kjoere felt etter versting-forbikjoeringer i fleng. vi hadde mellom 70
og hundre (!!!) av disse foer vi fikk vaar foerste pause etter 3-4 timer. i enkelte tilfeller kjoerte
vi forbi opptil 5 biler, paa grusen paa UTsiden av vegen.. skjelvedeog ydmykt tok jeg opp min bekymring
med en med passasjer som snakket engelskt, spurte ham om dette var normalt? neineinei, detteer ulovlig,
alle er livredde, vi har jo vaert oppe i 140kmt! var hans svar.. saa naar den suicidale sjaafoeren
kom tilbake fra lunch, ble det enstemmig vedtatt at han maatte roe ned. 6 politikontroller senere
gikk det fortsatt fort (oppe i 120km somjeg saa) , men med mindre trafikk ble det dermed faerre forbi-
kjoeringer. da vi omsider kom fram til Harar (2-3timer foert bussen) hadde jeg registrert rundt 12
bilvrak paa vegen og flere av disse aapenbare doedsulykker hvor bilene var ugjenkjennbare.

de neste dagene vandret vi rundt i denne 1500aar muslimske byen som lignet mest paa kardemommeby gone
wrong, rent arkitetoniskt sett. altsaa den mest piqtureske byen vi har sett i hele landet. om kveldene
lurket hyenene rundt hotellet, disse kunne man se fra balkongen. vi var ogsaa med en kveld og matet
disse beistene og fikk dermed noen heftige opptak paa 2-3 meters avstand. etter aa ha drukket et
utall machiattos, sett det meste og blitt paaspandert en utekveld av en random advokat-fyr som forsoekte
aa outtalke meg forran vennene sine, var det paa tide aa komme seg tilbake til addis. vi booket en
ny minibuss tur, men etter en intuitiv skrekktanke sensere paa kvelden, avlyste vi denne og kom oss
heller ombord selveste luksus bussen :) der kunne vi slappe av, ta setene tilbake og delvis nyte
landskapet til vivar tilbake i addis. no more reckless driving!

saa gjennsto det bare aa kjoepe flybilletter slik at vi kunne komme oss til nairobi asap! denne
illusjonen ble fort brutt da det viste seg at debilligste billettene til denne 2timers flyturen
kostet 3-4000kr ppr stk. dermed blir det fra i morgen av rundt 5 kontinuerlige dager paa gammel
hellvettes buss, paa grusete veger gjennom jungler og savanner soerover mot kenya og nairobi.

needless to say, jeg gruer meg voldsomt og lover aa prise gudene dersom vi kommer oss helberget fram
og slipper at magen gaar bananas igjen... mer om denne garantert forferdelige bussturen om ei
lita uke, kos dere med comfortable living, hilsn sjonkel reisende MAC n ms.K

ps,beklager typos!

DjFrank-e
Bf DJ
Posts: 1028
Joined: 29 Jan 2005 03:04
Location: Oslo

Re: din personlige afrika korenspondent

Post by DjFrank-e » 13 Feb 2009 19:33

hahaha, jeg elsker det! Du burde skriv kontrakt med et forlag og gi ut dette i bokform!
Her burde det stått noe kult.

mare
CEO
Posts: 1476
Joined: 20 Jan 2005 19:49
Contact:

Re: din personlige afrika korenspondent

Post by mare » 14 Feb 2009 21:24

Da fy fader Mattis, dette er årets lesning for min del!
vi bare,eh,den nye freshe? ja den som koster hele 60kr mer..
HAHAHA.. årets "d'uh-moment"?
det er da man
maa pisse i hjoernet for aa unngaa aa faa hepatitten-tei sprayet paa leggene
Lo så jeg grein her jeg satt :ma

Clubbing-delen var fantastisk, de synene hjernen min dannet seg kan ikke gjengis visuelt. Eksepsjonelt!
for min del toppet det seg da en kar kom gaaende forbi
med en diger golden retriver paa passarygg.
Hahaha, WHAT THE FUCK?

Sikkert jævlig kul den minibussturen, "alle er livredde" ....! Jesus...
lignet mest paa kardemommeby gone
wrong, rent arkitetoniskt sett.
:ma :ma :ma :ma


Hva kan man si? Krysser fingerene for deres helsetilstand, og håper dere kommer velberget fram til Nairobi!

Hils Kari, og ta vare på dere selv - så langt det går an ;)

faia
Posts: 1099
Joined: 27 Feb 2005 17:43
Location: Oslo
Contact:

Re: din personlige afrika korenspondent

Post by faia » 19 Feb 2009 14:46

Oiiii, dette må jeg lese alt av når jeg kommer hjem til meg selv og har tid. :P Virker interessant å høre om turen din, leste de første innleggene men ble litt asosial her jeg satt (på besøk vel og merke).
~minimal is the new maximal~

Post Reply